Sidor

december 27, 2012

Skor till våren - Bruna brogueskor är alltid snyggt och klassiskt...

Kan inte låta bli att titta litet framåt, och hålla utsikt efter ett par snygga skor till våren. Jag har litet ideér, men har inte bestämt mig än. Kanske dyker det upp något fynd nu när julutförsäljningen för höstens modeller dyker upp på nätet.

Bland de mest användbara skorna jag kan tänka mig är ett par snygga bruna brogueskor, som passar till det mesta i garderoben. De går bra ihop med en ledig klädsel som jeans, men skäms inte för sig och funkar lika bra om man är litet mer propert klädd. Det jag är mest intresserad av är ett par bättre randsydda engelska bruna eller tan (gulbruna) brogueskor från Loake, Joseph Cheaney, Grenson, Trickers, Crockett & Jones etc. Tidigare har jag främst köpt och använt mig av butiksskor, d.v.s skor som följer modets växlingar och som är tillverkade för att hålla någon/några säsonger och som därefter byts ut.

Jag tror det nu är dags att tänka om och satsa på kvalitetskor som går att använda i många år, som går att sula om och fräscha upp när behovet uppstår. Att de dessutom bara blir snyggare ju längre tid som går genom användning och patina, är en ytterligare bonus. Dessa skor kräver naturligvis att man sköter dom med putsning, underhåll och skoblock, något som det varit si och så med tidigare.

Några bilder på skor som jag tittat på och är intresserad av. Jag planerar att köpa det par jag väljer via nätet från England. Dels för det större utbudet i modeller och storlekar, dels för att spara 30-40% jämfört med de svenska priserna.

Den översta bilden är på Loake Chester Wingtip Brogue. Bilden snett upp till höger är på John Spencer Fullwing Brogue i Chestnut Scotch Grain.

Alden Fullwing Brogue
Cheaney Tenderden Toecap Brogue - Jack Reachermodellen.
Grenson Archie Commando Wingtip Brogue
John SpencerWingtip Brogue
John White Wingtip Brogue
Loake Braemer Wingtip Brogue
Crockett and Jones Scotch Grain Pembroke Wingtip Brogue
Loake Woodstock Toecap Brogue
Migliore Wingtip Brogue Loafers
Oliver Spencer Wingtip Brogue
Robinsons Andrew Jackson Fullwing Brogue
Grenson William Wingtip Brogue
Loake Severn Wingtip Brogue

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar