Sidor

december 02, 2012

Galgar - Galgarnas hemliga liv...

När jag rotar runt i min garderob kan jag inte låta bli att förvånas över det stora utbudet av galgar från när och fjärran. Det skapar onekligen en del funderingar, om butikerna där de en gång införskaffades, varifrån de kommer, vägarna de tagit, och framför allt hur de hamnade i min garderob.

När jag var yngre fick jag ett år en prenumeration på Det Bästa i present av en anhörig. Jag kommer inte ihåg ett dugg av det jag läste så tidskriften gjorde väl inget bestående intryck, men en artikel minns jag väldigt väl. Jag tror den hetta "Galgarnas hemliga liv" eller något liknande. Den handlade om vad som sker i våra garderober när vi inte har koll, på natten, när garderoben är stängd, när vi är bortresta o.s.v. Hur galgar kan föröka sig på oförklarliga sätt, hur de kan teleportera sig från en garderob där de inte trivs till en annan, hur de likt möss kan ta sig in i garderober och bara helt plötsligt finns där etc. Det låter som ett intressant scenario att fördjupa sig i, eller hur?

Eller är det så enkelt att vi samlar på oss dom från släktingar, vänner, omgivningen, och från de platser vi bott på?
Nähä! Jag satsar nog på det första alternativet här ovanför, det är mer fantasieggande och spännande.

Här följer i alla händelser lite bilder på en del av galgarna i min garderob, de flesta av butikerna finns väl inte längre kvar.

Gulins i Örebro, Ströms, NK i  Stockholm, Rederiaktiebolaget Transatlantic och Valerius Hansson i Göteborg (känt från Galenskaparnas seglingsprogram På Vinden)
Dobbins i Malmberget, Barrdunges i Härnösand, Ricknes Sport i Örebro, Konsum Örebro och Sven Larsson i Älvdalen.
Billengrens i Vänersborg, SJ, Isacsons i Mariestad, Werner Olsson i Odensbacken med filial i Högsjö och Sköllersta.
Härolds i Örebro, Åkes, Kapp-Ahl och Gustaf Öhlund i Skellefteå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar