Sidor

december 07, 2012

Medelålders manlig stil - Jeans och denim har jag alltid haft...

Större delen av mitt liv har jeans och denim alltid funnits i min garderob, och det blir ingen ändring nu när jag är medelålders.

Jag minns ännu mina första jeans och tillhörande jeansjacka från Levis som jag fick när jag var i 14-årsåldern. Dom kostade runt 25:- för byxorna och 28:- för jackan om jag inte minns helt fel. Jag var så nöjd, och mer eller mindre bodde i dom så länge dom passade i storlek (man växer rätt fort i den åldern). När jag hade växt ut ur jeansen/jackan så övertogs dom av min lillasyster och efter henne av en manlig kusin, så de gjorde många väldigt nöjda.

Nu för tiden har denimplagg ingen åldersgräns då de flesta är uppväxta med dem (även vi litet äldre) och de tillhör basplaggen i de flesta garderober. Jeans passar till det mesta, och gör sig särskilt bra tillsammans med t-tröja, skjorta, jackor och kavajer. En särskild favorit är jeans tillsammans med en tweedkavaj, skjorta och ett par snygga "tan" brogueskor från Loake, Cheaney, Chester, Crockett & Jones etc. Denimjackor passar utmärkt ihop med chinos, manchesterbyxor/jeans, chinos eller lediga ullbyxor i ledigt workwearsnitt.

När det gäller jackor i denim så är jag svag för workwearstuket i modeller från första halvan av det förra seklet. Traditionella plagg som är sköna, slitstarka och praktiska. Jag hittade en snygg vintage jeansjacka för 350:- från OshKosh i klassisk "chore coat" modell på American i Stockholm i våras, som jag är väldigt nöjd med. Den är filtfodrad och passar perfekt under vår och höst tillsammans med med ett par bruna chinos eller cargo pants.

 Vill man ha nytillverkade denimplagg i workwearstuk enligt klassisk förebild så är det Japanska tillverkare som gäller. Tyvärr så görs de oftast inte i större europeiska storlekar (XL) eller så är de slutsålda, så de kan vara svåra att få tag i här i Sverige.

Jag bestämde mig därför för att pröva att sy en egen jacka i workwearmodell i indigofärgad bomull (hur svårt kan det vara). Jag hade inget jackmönster (finns inte för herrar), så jag kopierade en befintlig jacka jag hade. Jag har ingen erfarenhet av att sy, men det var ändå inte så svårt om man tog det sakta och tänkte igenom varje moment och kollade hur plagg man redan hade var sydda. Vissa moment fick jag sy om både 2 och 3 ggr., som krage och ärmar.
Sömnaden genomfördes på två gamla symaskiner, en Singer från 1939 och en Pfaff från 1957 (fantastiska maskiner). Det hela var ett roligt experiment, så kanske det blir något mer framöver.

Övre bilden, OshKoshjackan.
Mellanbilden, jackan jag sydde.
Undre bilden, från  Raleigh Sartorialist. Jeans med klassisk ull. Yngre modell, men klädseln passar även en äldre gentleman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar