Sidor

april 15, 2014

Loppisfyndade kavajer. Går aldrig att få för många, speciellt i bomull till våren...

Kavajer kan man aldrig få för många av, det är ett plagg som är som gjort för att kombineras med. Beroende på modell och främst material och utförande, går det att med några få utvalda kavajer klä sig genom hela skalan från väldigt avslappat och ledigt till en mer uppklädd look. Kavajen i sig är viktig, men det avgörande är stilen är hur man kombinerar den med andra plagg.

När det gäller kavajer i ull (tweed) har jag varit ganska välförsedd ett bra tag, men något som saknats är kavajer i bomull för ett mer ledigt intryck och som passar utmärkt under vår och höst när det inte är för svalt eller varmt. Jag har dock samlat på mig några under vintern, och nu börjar dom alla komma till användning. Två var av exakt samma modell, färg (ljusbrun) och av samma märke. Jag måste erkänna att den sista köptes av misstag, då jag glömt att jag redan hade en hemma i garderoben. Jag saknar en blå bomullskavaj, så varför inte färga den i en snygg blå nyans, och samtigt fylla en lucka i min garderob. Med fruns hjälp åtgärdades detta ganska omgående, och jag blev väldigt nöjd med slutresultatet.

Jag tror att det framgått av mina tidigare inlägg att jag gillar plagg med naturlig patina, som jag tycker ger dom personlighet och en attraktiv avslappad stil. Det behöver nödvändigtvis inte vara plagg av kända märken utan det går lika bra med billigare alternativ, bara de är hyfsat välsydda och har rätt material och känsla.

Loppisar är ett utmärkt ställe att göra fynd av ovanstående, och ofta hittar man kända märkesplagg för en spottstyver. Ingen av kavajer på bilderna kostade över 100 kronor, utan långt därifrån. Den ena är av ett billigare märke och den andra av ett kändare och trendigare. Jag använder dock båda lika mycket då de båda har det rätta utseendet och känslan. Den blå saknar en del i patina men kommer ganska snart att få en sådan med litet användning och några tvättar och den kompenserar det genom att vara mer ostrukturerad och litet ledigare. Båda funkar utmärkt till det mesta, jeans, chinos, manchesterbyxor, ledigare och mer klassiska skjortor etc. Färgerna gör det även enkelt att kombinera dom med andra plagg och färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar