Sidor

april 20, 2014

Dags för Stockholmsbesök, behöver en lagom tvådagarsväska med funktion, karaktär och stil...

Om några dagar skall jag upp till Stockholm och hälsa på sönerna och äta födelsedagsmiddag på någon trevligt restaurang, allt medan frun är i London med sin syster på sin årliga kultur och shoppingresa. Dom frekventerar med förkärlek gärna Spitalfields med omgivningar. Då jag själv bara blir i Stockholm 2 dagar (med en övernattning) så behöver jag inte så stor packning, så jag kollade vad vi hade i väskväg som skulle kunna passa och det visade sig vara noll och intet.

Vi har passande väskor för längre resor där det krävs plats för en omfattande resegarderob, men när det gäller kortare turer på en eller några dagar fanns inget som föll mig i smaken. Jag hittade några praktiska väskor i nylon i rätt storlek (med och utan föreningstryck) som jag omgående diskvalificerade då de helt saknar varje tillstymmelse till stil, samt ett gäng shoppingkassar i tyg som vi använder när vi handlar. Tygkassarna är utmärkta för sitt ändamål som dom uppfyller väl, istället för att lägga pengar på plastkassar som jag betraktar som en onödig styggelse. Med andra ord inget som passar för ändamålet. Det blev till att söka på nätet i stället efter passande väskor och det jag var ute efter var något liknande en s.k. "tote bag" som kunde ta det jag behövde och gärna med plats för ev. loppisfynd på tillbakavägen. De fick gärna vara i skinn, vaxad smärting, tweed eller denim, och i en robust, praktisk och snygg modell med lite stil och retrokänsla.

Tyvärr så är det litet försent att få en av dessa väskor hemlevererad i tid inför min stundande resa. Som tur är så har jag i stället flera passande tyger och skinn hemma, som kombinerat med en 45 år gammal Pfaffsymaskin klarar av att få ihop en passande väska för ändamålet på några timmar. Pfaffmaskinen syr utan problem i både det ena och det andra av grövre tyger och skinn, även i flerdubbla lager om det så behövs.

Bilder på väskorna från nätet får då tjäna som inspiration. Modeller, storlek & detaljer är bara att blanda så att man får till något eget med den funktion, personlighet, stil och helhet som jag är ute efter. Jag har inkluderat litet bilder på några av de olika väskor som jag hittade när jag surfade runt på nätet. Den översta här ovanför är i manchester, nästa i vaxad smärting (segelduk, canvas), de övriga har specifikationen under bilderna.

Tote bag i Harris tweed.

Väska i skinn och vaxad smärting - segelduk.

Väska i vaxad smärting.

Tote bag, väska i vaxad smärting och skinn. 

Väska i denim. 
Väska (tote bag) i smärting. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar