Sidor

november 26, 2012

Jag gillar stil med naturlig patina, som åldras med behag...

Jag kan inte låta bli att ta upp konstgjort åldrande i kläder, skor och inredningsdetaljer, som jag tycker är sunkigt och korkat. Praktexemplen hittar man främst i jeansplagg, men nu för tiden även i andra plagg och även i skor.
Jag har absolut inget emot kläder som är slitna och bär tydliga tecken på användning med en naturlig patina, som ger karaktär och personlighet som man absolut inte hittar i nytillverkade kläder. Jag föredrar därför att åldra och gå in mina kläder och skor själv eller handla på vintage och andrahandsmarknaden, som oftast har patinan naturligt. Att de dessutom kostar en spottstyver i jämförelse med nytillverkade förslitna kläder, är dessutom en extra plusbonus i tillvaron.


Jeans från Dunderdon som börjar få karaktär av användaren. Har en bit kvar innan de anpassats till ägaren, men redan nu har de mer stil och personlighet än jeansen längre ned.
Naturligt ingångna brogueskor från Grenson som ägaren skött om. Dom lyser i jämförelse med skorna här under.
Förslitna jeans utan karaktär och med affekterade whiskers, ser inte naturligt ut.
Förslitna brogueskor som bara är för mycket. Ser bara misslyckat och misskött ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar