Sidor

oktober 23, 2012

Medelålders man söker stil och inspiration...

Jag har haft ett intresse för stil och design en stor del av mitt liv. Jag måste medge att det har gått i vågor från och till, men intresset har nu tagit fart igen. Emellanåt brukar jag slinka in hos min tidningskrämare och köpa på mig något ex av GQ, Esquire etc. för att hålla mig uppdaterad, men jag blir oftast besviken då det mesta av innehållet vänder sig till ett yngre klientel.

Tidningar, affärer och Internet är fulla av kläder, tillbehör och ideer för yngre män, men om man passerat 40 är det en helt annan sak. Man har i praktiken tre alternativ att välja mellan, och de är som följer. 1) Fortsätta att klä sig i en yngre stil, 2) köra med säkra kort eller 3) försöka hitta en personlig egen stil som känns komfortabel och som man trivs med. De två första är helt uteslutna, så det är det tredje alternativet som gäller för min del, men det är också den svåraste att få till.

Den här bloggen kommer därför främst att handla om hur jag försöker utveckla en personlig stil, som inte enbart hämtar inspiration från den ungdomsfixerade modemarknaden. Dessutom vill jag att den skall ha en mer tidlös karaktär som fungerar oberoende av modemarknadens snabba svängningar, med plagg av kvalitet som åldras med komfort och välbehag.

Ett bra sätt att få inspiration i min utveckling av en personlig stil är genom street style bloggar, som emellanåt innehåller bilder på medelålders och äldre män med en snygg personlig stil. Här är det främst The Sartoralist  som gäller, han har en förmåga att hitta det personliga med stil som jag är ute efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar