Sidor

december 07, 2013

En vintagejacka framplockad från vinterförvaring, Smålandsjackan i getskinn...

Nu när vintern är här så har en gammal vintagefavorit plockats fram från sin källarförvaringen för att åter göra tjänst. Jackan är naturligtvis ett loppisfynd, och en liknande hade både min morfar och pappa när jag var ung och grön. Jag har ett par bilder på dom båda när de bär sina jackor och jag har jämfört deras jackor med min jacka för att se om det är samma märke. Det är svårt att avgöra då snarlika modeller tillverkades av flera olika tillverkare i Sverige.

Jag tog fram jackan redan innan den senaste stormen, men som alltid behöver saker och ting åtgärdas innan de kan användas. I fallet med Smålandsjackan så var det fråga om lite inoljning och byte av knappar då de skinnklädda knapparna var helt utslitna och en knapp saknades. Inoljningen skedde med 2 delar olivolja och 1 del vitvinsvinäger (klassiskt hemmarecept). Det går enklast om skinnet är lite varmt efter att t.ex. hängt i solen en stund, men då varmt solsken är ganska obefintligt den här tiden på året så blev det i stället fruns hårtork som fick göra tjänst. Det bästa är att dela upp jackan i passande delar och jobba med en del i taget. Ryggen i fyra delar och för ärmarna fram och baksida etc. Därefter skall den hänga luftigt något dygn innan den kan börja användas. Kuren gör underverk för skinn som hängt ett tag och torkat ut.

I alla händelser står nu jackan pall för allt vintern har att komma med. Att den dessutom är klassiskt snygg (i mina ögon) och ett praktiskt plagg som passar ihop med det mesta som jeans, cargobyxor i grov canvas, manchesterbyxor,  boots, brogueskor m.m. är utan tvekan grädds på moset. Jag förstår min morfar och min pappa som även dom hade jackan som en personlig favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar